Tuesday, May 5, 2009

kek batik....yameeee



Em sebelum ni, aku asyik rase org lain jek yang wat....em aku aper lagi jd tukang makan la.....em sebenarnyer nak wat kek balik ni senang sgt2...15 minit da siap....em nikmat nyer hanya kiter jek la tau...em kalo pembace nak tau, satu slice kek batik yang dijual di pasar malam uitm dari uncle yang selalu jual dessert tu = rm 1....mahal....tak puas langsung.kalau nak diikutkan uncle tu untung byk sgt2...brg2 utk wat kek ni tak ader la mahal sgt pun,,,,,ciput jek.em kaye betol uncle tu..tp biase la, org berniaga...tp kek yang die wat pun memang sedap pun....aku ni jarang la beli, membazir. tp bile org beli kite rase la sikit.....hu3...bijak3...tp aku ni bukan la kedekut sgt...tak suke sgt beli dessert coz die tak mengenyangkan langsung...pastu da la mahal....he3...

em waktu cuti ni, aku abiskan mase aku utk memcube membuatnyer sendiri....kali ni da masuk kali kedue aku wat kek batik....em boleh la tahan sedapnyer....em sehingga menjilat jari...yeke??? hah pastu belum paper, da ader org wat tempahan nak rase...mostly kwn2 aku ni suke la kek batik ni....em kalo kat kelas tu paling minat kek batik muiz kot.....sebab ari2 die beli kek batik....haaa3 .... so before balik kolej ni, aku cube nak wat kek batik yang baru...harap2 jadi lah....kalo tak ,em tak pasal2 die org mkn kek batik tu, terus masuk icu...hahahaha...dasyat sgt tu...

So, inilah bhn2 yang diperlukan utk membuat kek batik ni....emm cube lah....em kalo tak cube rugi,,,,pasni kite wat dessert yang lain pulak...byk lagi dessert2 yng best n sedap2....paper pun selamat mencube.....

bahan-bahan

1. 1/2 bar buttercup
2. 4 biji telur gred D
3. 1/2 cawan susu pekat manis
4. 1/2 cawan nestum (original)
5. 1/2 cawan milo
6. 1/2 cawan air
7. 1/2 cawan gula(kalo xske manis kurgkn)
8. 3 sudu cocoa powder 9. biskut meri

cara-cara
1.panaskn butter dan gula dengan api yg perlahan dan tunggu sampi cair.
2.masukkan telur satu persatu.kacau biar betul2 hancur.
3. masukkan air, milo, nestum, susu pekat, gula dan cocoa powder. kaca biar sebati.
4. biarkan adunan td di atas api seketika.
5. angkat dan masukkan biskut meri dan gaul.
6.lepas tue tekan adunan td dlm loyang or bekas..
7. pastu boley mkn terus atau kalo nk lg sodapp taruk dlm peti ais.. selamat mencuba!!!! ..


1 comment:

NUR HANANI BINTI ISMAIL said...

em akhirnya,, aku da berjaya membuat kek batik yang sempurna....sekrng ni aku da sediakan 2 bekas tempahan utk shbt2 baik2 ku...so malam ni da le bagi die org makan....khas utk ina...muiz...aziem